LinkedIn
Twitter
Facebook
FI / SE / EN /

Tekninen tuki ja käyttöpalvelut

Se oikea IT – kriittinen peruskivi

Mitä kuuluu tekniseen tukeen ja käyttöpalveluihin? Tekninen tuki vastaa ympäristön eri teknologioiden hallinnasta, kehittämisestä ja erilaisten käyttöpalveluiden toimivuudesta. Siinä tekevät työtä kovimmat tekniset asiantuntijat ja kun kaikki sujuu hyvin, tietyissä asioissa kukaan ei huomaa heidän tekemisiään.

Teknisen tuen työkalut ovat keskeisessä roolissa valvonnassa ja hallinnan toteuttamisessa. Kokonaisuuteen liittyvät verkkopalvelut, palvelimet, tallennusjärjestelmät, tietokannat sekä erilaiset tekniset peruspalvelut kuten AD ja muut toimialuepalvelut. Keskitettyjen elementtien lisäksi hallinta kohdistetaan työasemaympäristöön ja mobiililaitteisiin sekä yhä lisääntyviin integraatioihin ja pilvipalveluihin.

Osana kokonaisuutta on myös perusinfrastruktuuri mm. palvelinsaleihin liittyen. Käyttöpalvelut ovat hyvin moniulotteinen ja välillä monimutkainenkin kokonaisuus ja tällä sektorilla yhden ihmisen rajallisuus on konkreettisimmin ymmärrettävissä. Pienenkin organisaation teknologiakirjo on valtava ja kaikessa tässä lukemattomien yksityiskohtien verkostossa vaaditaan kuitenkin oikein tekemistä jokaisen asian osalta. Tekninen tuki on tiimityötä, jossa vastuita jaetaan osaamiseen ja resursseihin kohdistuen, mutta huolehditaan hyvästä yhteistyöstä ja koordinaatiosta. Osaaminen syntyy toistojen kautta ja usein oikean osaamisen kasvamiseen ei yhden organisaation tehtäväkenttä riitä. Käytännössä tällä sektorilla ulkoistaminen onkin usein ainoa järkevä vaihtoehto.

Teknisessä tuessa korostuu dokumentointi ja konfiguraation hallinta. Jos teknisen hallinnan tilannekuva on hämärä, se korreloi suoraan lopputulokseen. Kun tekninen tuki toimii hyvin, kukaan ei huomaa mitään – kun se toimii huonosti, ongelmat ovat kaikkien huulilla.

NETMANIN TEKNINEN TUKI VAKAUTTAA KÄYTTÖPALVELUT

Tekninen tuki on palveluiden yksi peruskivi ja siihen liittyvä historia yltää meilä pitkälle vuosituhannen vaihteen toiselle puolelle. Teknisen tuen taustalla on kymmenien erilaisten asiantuntijoiden joukko, joiden ydinosaaminen vaihtelee syvimmistä verkkoteknologioista, varmistusjärjestelmiin, AD-rakenteisiin ja virtuaaliympäristöjen hallintaan. Osaajien välillä keskustelu on tiivistä ja kollegalle kilautetaan matalalla kynnyksellä. Teknisen tuen taustalla ovat erilaiset standardit asioiden toteuttamiseen, asiakaskohtainen tietohallinnon kehittäminen ja keskitettyinä prosesseina tehtävät aktiviteetit. Työtä tehdään yli asiakasrajojen ja osaaminen kasvaa päivittäin. Henkilökohtaista osaamista todennetaan sertifiointien avulla ja uutta osaamista kartutetaan jatkuvasti – nopea oppiminen on tärkein vaatimus.

Tekniset hallintatiimit ovat jakautuneet eri toimipisteisiin ja asiakkaita palvellaan sieltä, mistä se on tehokkainta. Toisaalta kehittyneiden työkalujen avulla fyysisellä etäisyydellä ei useinkaan ole mitään väliä. Teknisen hallinnan toteuttaminen on yhä enemmän työkalujen hallintaa ja optimointia, se mikä eilen tehtiin käsin, tehdään tänään automatiikalla ja automatiikan hallinta on yksi tärkeä osa-alue. Asiantuntemuksen lisäksi tuommekin prosessien mukana aina myös työkalut – asiakas nauttii lopputuloksista.

Vaikka tekninen hallinta on usein pinnan alla, sen tulee olla kuitenkin läpinäkyvää. Vaikka yksityiskohtia ymmärtää vain asiantuntija, kokonaiskuva tulee selvitä myös johdolle.


Aiheeseen liittyviä hyödyllisiä artikkeleja:

Työkaluilla tehokkuutta vai tehot työkaluihin - teknisen hallinnan puu ja kuori

Tietohallinnon tekninen suorituskyky on noussut vuosi vuodelta ja suorituskyky vaatimukset nousevat edelleen. Avainroolissa ovat ratkaisuvalinnat käytettävissä teknologioissa sekä tehokkaat prosessit. Teknisen asiantuntijatyön ytimessä on kuitenkin edelleen ihminen.

Lue lisää!

 
Yhteystiedot

Muutoksen luuri

Onko tietohallintosi muutoksen tarpeessa? Ota yhteyttä, niin etsimme juuri sinulle sopivat ratkaisut. Lue lisää!

Lähetä tarjouspyyntö

Lähetä tarjouspyyntö!

Tästä voit lähettää tarjouspyynnön palveluistamme.
Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!

Yritys

YRITYS

Net Man auttaa asiakasta muuttamaan tietohallinnon liiketoiminnan menestystekijäksi. Lue lisää!

^