LinkedIn
Twitter
Facebook
FI / SE / EN /

Harri Takala

sahkoposti(at)sahkoposti.fi

Blogin kirjoittaja Harri Takala toimii uuden Netmanin ja MPY:n digitalisaatiojohtajana. Hänen taustaltaan löytyy lähes 20 vuoden kokemus tietohallinnon eri osa-alueista. Liiketoimintajärjestelmät, tietoturvallisuus ja tietohallinnon johtaminen kuuluvat Harrin erityisosaamiseen.

 

MIKÄ ON KIRJOITUKSIA VIRTUAALIMUISTIIN?

Kirjoituksia virtuaalimuistiin on blogi, jossa katsomme tulevaisuuden tietohallintoon, estämme vaaroja ja viruksia sekä opastamme eteenpäin käyttöjärjestelmien ja laitteistojen loputtomassa viidakossa. Tervetuloa mukaan lukemaan IT-alan ajankohtaisista asioista! 



Viimeisimmät kirjoitukset

Sovellusstrategia on organisaation pitkäntähtäimen pelisuunnitelma erilaisten järjestelmien ja ohjelmistojen rooleista ja…

Julkistimme CIO 2017 -tapahtumassa Digitalisaatio Uskallus -palkinnon voittajan. Tässä tulee voittajan tarina. Käy lukemassa…

Tietohallinnon tehtävä on tukea liiketoimintaa. Kyllä – tämä on selvää ja kyllästyttää jo kuullakin siitä. Hyvin usein tämä on…

Katso kaikki


Sovellusstrategia yritysjärjestelyissä: neljän askeleen malli sydänten särkemiseen ja uuteen rakkauteen

20.7.2017

Sovellusstrategia

Sovellusstrategia on organisaation pitkäntähtäimen pelisuunnitelma erilaisten järjestelmien ja ohjelmistojen rooleista ja käyttötarkoituksista osana organisaation prosesseja. Se kertoo mitä varten meillä eri ohjelmat ovat ja mihin suuntaan niitä tulevaisuudessa viedään.

Tosiasiassa sovellusstrategia nimistä dokumenttia hyvin harvoin löydetään varsinkaan keskisuurista tai pienistä yrityksistä ja se onkin yleensä siihen kuuluisaan perimätietoon liittyvää ymmärrystä. Sovellukset ja järjestelmät ovat digitalisoituvassa ympäristössä aina vain tärkeämmässä roolissa ja muodostavat perustan liiketoimintaprosessien toiminnalle ja niihin liittyvillä työkaluille.

Sovellusstrategian merkitys korostuu liiketoiminnan murroskohdissa ja silloin sen on oltava kirkas ja selkeä. Varsinkin silloin kun kaksi organisaatiota ja sovellusportfoliota yhdistetään. Kuten saatat tietää, me olemme nyt tällaisessa murroskohdassa kahden ICT talon yhdistyessä. Nyt kysytäänkin, että onko suutarin pojilla kenkiä?

Kyllä meillä on, mutta sen verran on kokemukseen perustuen tehtävä varauksia, että kenkien kestävyydestä ja kuivana pysymisestä ei pitkää takuuta uskalla antaa.

Pekka Mettälä kirjoitti blogissaan yritysjärjestelyihin liittyvästä rakastumissuunnitelmasta ja minä olen vastaavasti lähestymässä tätä niin viileästi ja analyyttisesti kuin mahdollista. Tavoitteena on varmistaa, että kukaan ei tee rakkaudesta tai ihastuksesta mitään. Sydämet särkyvät, jos särkyvät. Tässä asiassa uskon järjestettyyn liittoon ja neljän askeleen malliin.

Selvitä nykyiset prosessit, järjestelmät ja digitalisaatiotaso

Kaikki lähtee tiedosta ja faktoista sekä näiden analyyttisesta käsittelystä – tehdään projekti nimeltä digitalisaatio auditointi. Mitä prosesseja meillä, kuinka tärkeitä ne ovat ja kuinka hyvin ne toimivat? Mitä sovelluksia prosesseihin liittyy ja missä roolissa sekä ennen kaikkea kuinka vahvasti hyödynnettynä: mikä on prosessien digitalisaatioaste? Mitä vahvemmassa roolissa ja syvemmällä sovellukset ovat prosesseissa, sitä vahvempi on digitalisaatiotaso ja sitä haastavampaa on tehdä liiketoimintaprosesseihin ja sovellusympäristöön muutoksia. Sovelluksen käyttötarkoitus ja todellinen käyttö ovat usein kaksi täysin eri asiaa ja tämän ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää.

Suunnittele yhdistetty liiketoimintakonsepti

Kun nykytilanteen faktat ja tilannekuva ovat selviä on hyvä perusta yhdistetyn liiketoimintakonsepti tarkempaan määrittelyyn. Mitä prosesseja yhdistetään, mitä poistetaan, mitä otetaan käyttöön myös toiseen organisaatioon ja mitä tulee kiireesti kehittää? Toki tämä on suurissa linjoissa jo aikaisemmin mietitty, mutta siinä vaiheessa, kun isolla pensselillä piirretty kuva pitää muuttaa detaljitason malliksi, tulee kokonaisuuteen aivan uusia ulottuvuuksia. Prosessien yhdistäminen johtoryhmän palaverissa on niin helppoa… Tämän vaiheen merkitys on äärimmäisen tärkeä, täällä tehtyä valuvikaa ei saa korjattua parhaimmallakaan sovellusstrategialla.

Uudista sovellusstrategia – särje sydämet

Seuraavaksi tulee edelliseen perustuen päivittää sovellusstrategia uuden yhdistetyn liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti. Toki näitä teemoja on jouduttu käsittelemään jo aikaisemmassakin erityisesti hyvin vahvasti digitalisoituneissa prosesseissa. Tällä sektorilla on helppoja ja vaikeita paikkoja – mitä lähempänä ydinliiketoimintaa ollaan sitä vakavammista ja usein vaikeammista asioista on kyse.

Joskus virheellisillä vallinnoilla on saatu jopa tuhottua liiketoimintoja. Tässä vaiheessa edeltävien askelten laatu mitataan – mitä paremmin ne on tehty, sitä varmemmalle pohjalle ja helpommin uusi sovellusstrategia voidaan tehdä. Tässä yhteydessä on äärimmäisen tärkeää nojata faktoihin ja käsitellä asioita analyyttisesti – meillä kaikilla on omat suosikkimme ja ihastuksemme, mutta taustalla on usein enemmän tunteita kuin tietoa.

Sovelluksiin liittyvät pitkät rakkaustarinat saavat viilentyä tässä vaiheessa, jos analytiikka on toista mieltä suhteen jatkuvuudesta. Lisäksi on huomioitava, että asioihin liittyy aina epävarmuutta ja osaltaan päätöksiä tulee tehdä visioon perustuen – ja tässä mitataan digitalisaatiojohtajuutta, josta enemmän toisessa blogissa. Aina on hyvä syy olla päättämättä ja selvittää lisää, mutta etenemiseen tarvitaan myös epävarmuuden sietokykyä.

Sovellusympäristön rakastumissuunnitelma

Kun edelliset askeleet on tehty, otamme käyttöön Pekan teesit ja teemme rakastumissuunnitelman. Uusi sovellusstrategia pitää jalkauttaa toimintaan ja se tapahtuu useiden projektien kautta, yleensä melko pitkälläkin aikavälillä, joissa kaikissa korostuu hyvä suunnittelu ja sitouttaminen.

Jos haluat vaihtaa helpdeskin työkalut, varmista että työntekijät ihastuvat uuteen ratkaisuun ja ovat mukana uudistuksessa. Kun eri järjestelmiä muutetaan ja kehitetään, tulee siellä aina vastaan mutkia ja kuoppia, mutta mitä parempi suunnitelma ja uudistukseen sitoutuneempi joukko sinulla tukenasi, sitä parempaan lopputulokseen pääset. Sovellusympäristössä erityisesti laajojen ERP:ien osalta rakkaustarinoiden tulisi kestää ainakin vuosikymmen ja kun suhde toimii, voi liiketoimintakin hyvin. 


Jätä oma kommenttisi

Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen.

Referenssit

PALVELUT

Net Man on asiantuntija, joka auttaa kehittämään, johtamaan ja tehostamaan tietohallintoasi. Lue lisää!

Yritys

YRITYS

Net Man auttaa asiakasta muuttamaan tietohallinnon liiketoiminnan menestystekijäksi. Lue lisää!

Yhteystiedot

YHTEYSTIEDOT

Kaikki yhteystietomme löydät täältä.

^