LinkedIn
Twitter
Facebook
FI / SE / EN /

Harri Takala

sahkoposti(at)sahkoposti.fi

Blogin kirjoittaja Harri Takala toimii Net Manilla myynti- ja kehitysjohtajana. Hänen taustaltaan löytyy lähes 20 vuoden kokemus tietohallinnon eri osa-alueista. Liiketoimintajärjestelmät, tietoturvallisuus ja tietohallinnon johtaminen kuuluvat Harrin erityisosaamiseen.

MIKÄ ON KIRJOITUKSIA VIRTUAALIMUISTIIN?

Kirjoituksia virtuaalimuistiin on blogi, jossa katsomme tulevaisuuden tietohallintoon, estämme vaaroja ja viruksia sekä opastamme eteenpäin käyttöjärjestelmien ja laitteistojen loputtomassa viidakossa. Tervetuloa mukaan lukemaan IT-alan ajankohtaisista asioista! 



Viimeisimmät kirjoitukset

Digitalisaatio iskee läpi yhteiskunnan rakenteiden ja nopeus, millä me tänään muutumme, on suurempi kuin se on ollut koskaan…

Sovellusstrategia on organisaation pitkäntähtäimen pelisuunnitelma erilaisten järjestelmien ja ohjelmistojen rooleista ja…

Julkistimme CIO 2017 -tapahtumassa Digitalisaatio Uskallus -palkinnon voittajan. Tässä tulee voittajan tarina. Käy lukemassa…

Katso kaikki


Neljä askelta liiketoimintalähtöiseen tietohallintoon

6.4.2017

Tietohallinnon tehtävä on tukea liiketoimintaa. Kyllä – tämä on selvää ja kyllästyttää jo kuullakin siitä. Hyvin usein tämä on kuitenkin korulauseita ja todellisuudessa tilanne on monessa organisaatiossa toisenlainen. Tietohallinnossa on ikään kuin jääty jumiin johonkin tasoon. Se on maitohapoilla, mutta liiketoiminta laittaa uutta vaihdetta silmään ja on katoamassa usvaan. Mitä peränpitäjäksi jääneen tietohallinnon pitäisi tehdä?  Ei ainakaan tyytyä tilanteeseen.

Jos tietohallinto jää liiketoiminnasta jälkeen, syyt ovat rakenteellisia eikä yhtä viisasten kiveä tai korjauskohtaa ole olemassa. Toisin sanoen kirin aloittaminen ja uuden suorituskyvyn saaminen vaatii isompaa muutosta. Mistään elämää suuremmista asioista tässä ei ole kysymys. Pääsääntöisesti tämä on vain oikein tehtyä työtä.  Seuraavat neljä asiaa ovat avain asemassa, kun takaa-ajoon lähdetään. Vaikka nämä ovat toistensa kanssa jatkuvasti rinnan kun homma toimii, kuntoon ne laitetaan tässä järjestyksessä.

 Tietohallintoa on johdettava

1. Tietohallintoa on johdettava

Ensimmäisenä asiana on huolehtia, että tietohallintoa johdetaan. Se tarkoittaa toisaalta sitä, että johtamiseen liittävät prosessit ovat kunnossa ja niistä huolehditaan, mutta myös sitä, että tietohallinto on johtamiskelpoinen. Johtaminen edellyttää luonnollisesti sitä, että tietohallinnolla on kyvykäs johtaja – ja siihen tarvitaan muutakin kuin komea käyntikortti - ja että hänellä on käytettävissään resurssit johtamisen toteuttamiseen.

Johtamiskelpoisuudella tarkoitan sitä, että eri toiminnoissa olevat perusasiat ovat kunnossa. Ne on resursoitu järkevästi, tietohallinto on toimintakykyinen ja pystyy hoitamaan sille asetetut velvoitteet. Jos tietohallinto taistelee jatkuvasti kaaoksessa ja toiminta on selviytymistaistelua, on turha odottaa, että johtamisen kannalta tärkeisiin suunnitelmalliseen, hallittuun ja kokonaisvaltaiseen toimintaan päästään.

2. Liiketoimintajohto ja tietohallintojohto tekevät yhteistyötä

Kuilusta tietohallinnon ja liiketoiminnan välillä puhutaan paljon ja siihen liittyvä keltainen kortti nousee, jos toimitusjohtaja ei tiedä tietohallinnosta muuta kuin että kuka siitä vastaa. Taustalla on usein tilanne – tuttu teema sekin – että yhteistä kieltä ei ole. Joskus taustalla on tietohallinnon johdettavuus. Jos tietohallintopäälliköllä on vaikeuksia hahmottaa edes itse tietohallinnon tilaa ja kehittämistä, on turha kuvitella, että siihen liittyvää ymmärrys nousee johtoryhmän käsittelyssä. Toinen ongelma voi olla, että tietohallintopäällikkö keskittyy liian pieniin asioihin ja tuo ylimmälle johdolle liian pieniä ja teknisiä asioita mietittäväksi. Liiketoimintajohdon kanssa puhutaan liiketoimintaa, ei tietotekniikkaa. Teknisillä detaljeilla brassailu päättyy ensimmäiseen johtoryhmän palaveriin. Onko tietohallintopäällikkösi digitalisaation lähettiläs vai nörttien kuningas?

3. Tietohallinto mukaan liiketoiminnan kehittämiseen

Tämä on koko homman ydin, mutta se vaatii tietohallinnolta korkeaa kypsyyttä. Joku voisi kiteyttää, että ensin pitää olla oma pesä kunnossa ennen kuin kannattaa lähteä neuvomaan toisia. Tietohallinnon tulee olla mukana liiketoiminnan kehittämisestä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tietohallinnon tulee olla tietoinen kehittämissuunnista ja tavoitteista sekä samaan aikaan kyvykäs huolehtimaan, että tietohallinnon näkökulmat huomioidaan oikein.  Käytännössä tässä onnistuminen edellyttää sitä, että prosessien avainhenkilöt tulee saada ajattelemaan myös tietohallinnollisesti. Siis vähän kuin taloudellisesti talouspäällikön maailmankuvaan käännettynä. Ei talouspäällikkökään ole joka palaverissa mukana huolehtimassa kustannustehokkuuden korostamisesta. Parhaimmillaan tietohallinto on liiketoiminnan kehittämisessä sparraaja ja teknologian mahdollisuuksien avaaja. Sillä on eri puolilla liiketoimintaa aktiivisia ja vastuullisia tietohallintoa ymmärtäviä busineksen avainhenkilöitä – sovellustenpääkäyttäjiä ja -omistajia. Sovellusosaaminen on osa ammattitaitoa ja sovellusten hallinta on aivan liian tärkeitä asia jätettäväksi vain tietohallinnon vastuulle.

4. Tietohallinnon pitää saada asiat maaliin

Hyvin suunniteltu on vasta puoliksi tehty. Kyky saada asiat valmiiksi, tuntuu joskus olevan Akilleen kantapää. Suunnitelmat ovat kattavat ja osaaminen kunnossa, mutta toteuttamista leimaa jatkuva venyminen, ongelmien ilmaantuminen ja aikataulun siirtyminen. Jokainen tunnistanee tämän tyyppisiä esimerkkejä ja joskus kyse on jostain aikaisemmin mainituista ongelmista ja joskus vain siitä, puuttuu uskallusta ja voimaa viedä asiat maaliin. Tässä puhutaan digitalisaatio uskalluksesta. Harvoin meillä on täydellinen tietoisuus etenemisen vaikutuksista ja jos tietohallinto ei ole valmis ottamaan hallittuja riskejä tai laittamaan itseään likoon, ei tuloksiakaan paljoa synny. Liiketoiminta ei pitkään kuuntele loputtomia lupauksia asian valmistumista, kunhan vielä saadaan tämä yksi odottamaton juttu hoidettua..

Näillä teemoilla otetaan askelia liiketoimintalähtöiseen tietohallintoon ja digitalisaatio uskalluksesta voit lukea lisää toisesta blogista.

Haluatko lisätietoja? 

Lataa myös pikaoppaamme Tietohallinnon ja IT:n ulkoistaminen - hyödyt ja riskit, josta saat runsaasti lisätietoa, miten ulkoistamisella tuetaan ja tehostetaan sisäisen tietohallinnon ja IT:n toimintaa.  

Lataa opas


Jätä oma kommenttisi

Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen.

Referenssit

PALVELUT

Net Man on asiantuntija, joka auttaa kehittämään, johtamaan ja tehostamaan tietohallintoasi. Lue lisää!

Yritys

YRITYS

Net Man auttaa asiakasta muuttamaan tietohallinnon liiketoiminnan menestystekijäksi. Lue lisää!

Yhteystiedot

YHTEYSTIEDOT

Kaikki yhteystietomme löydät täältä.

^